Vinul nou se pune în burdufuri noi — adică cum?
De mult n-am mai scris De ce? Nu mi-am făcut timp pentru asta. Iată de ce. Da, am formulat bine: nu mi-am făcut timp pentru asta. Nu că nu voiam să scriu, voiam eu că-mi place, dar cumva nu mi-a reușit să prioritizez. Eroare de chivernisire a timpului, cel mai probabil. Corectez acum.
Inițial aș fi spus „nu am avut timp”, dar ar fi o minciună pentru că Dumnezeu când ne dă din timpul Său în fiecare dimineață ni-l dă berechet, în mod deplin. Deci e vorba de ceva, ceva vechi și greșit care mă împiedică. Și nu numai în ale scrisului: gestiunea corectă a timpului și prioritizarea sarcinilor (găsiți îndemnul Domnului și versetul ce cheamă oamenii la răscumpărarea timpului pierdut).
Ce scriu acum e la temă pentru că scriu despre VECHI și NOU. Dacă nu toți, mulți își doresc NOU. Pe început de an (încă e ianuarie) e „la țanc” acest subiect și iată că îmi suflec mânicile să vorbesc/meditez prin condei și hârtie (taste și ecran) despre un oarecare „vin nou” care trebuie pus în „burdufuri noi” ca să ne bucurăm de el. Despre ce e vorba?
Cu o ocazie bine-descrisă în Scripturi, într-o discuție mai mult neplăcută decât plăcută cu ucenicii lui Ioan Botezătorul (aparent prieteni) și cu discipolii fariseilor (evident neprieteni), Domnul Isus Hristos explică ceva de fundament: este imposibil să înțelegi și să practici ce învăța El, Isus, dacă nu-ți schimbi radical și INTENȚIONAT mentalitatea, gândirea, parametrii de percepție despre Dumnezeu. Din când în când parametrii trebuie resetați ca și automobilul care periodic are nevoie de reglare a geometriei roților...
De ce „vin nou” și „burdufuri noi”?
Domnul Isus folosește o ilustrație din vinificație, procedeu bine-cunoscut din ale vinăritului din acea vreme, procedeu menit să exemplifice noua învățătură a Domnului Isus. Mai sus în vs. 21 Isus folosește o explicație din domeniul croitoriei „nimeni nu coase un petic vechi la o haină nouă” care semnifică același lucru.
Așadar:
Vinul nou — semnifică cuvintele, învățătura nouă a Mântuitorului care venea pe alocuri în contradicție radicală cu vechea învățătură Vechi-Testamentală. În predica de pe munte aceasta o vedem oridecâteori Domnul Isus zice: „ați auzit ca s-a zis, dar Eu vă spun”. Recunosc, celor din casta „corecților” le era destul de greu. Trebuia să renunțe la o serie de întărituri, know-how-uri obținute cu greu de la alți dascăli. Dar trebuia să încerece. Vorbeau totuși nu cu un oarecare, ci cu Învățătorul. El spunea despre Sine „Eu sunt adevărata Viță” (Ioan 15:1-8). Scopul oricărei Vițe de vie e să facă struguri/vin. Isus aducea lumii un vin nou, calitativ, aducător de viață. Dar vinul trebuie corect-păstrat. Altfel, el vinul scump și prețios (învățătura lui Isus) risca să „se verse”.
Burduful nou — semnifică un cadru, un spațiu în care această învățătură trebuie să fie „depozitată” ca să nu se verse vinul și efortul de a fi credincios să fie în zadar. Acest vas este mintea, mentalitatea omului care trebuie schimbată, resetată, restartată. Nici un burduf vechi nu poate depozita vin nou. Nici o excepție. Condiția și principiul, zic eu, e clar. Dar cineva trebuia să asculte. Cerea oare Isus un lucru imposibil de făcut? Nu cred.
Să mai săpăm un metru în adânc.
Cui explică Isus acest principiu?
Ucenicilor, neucenicilor și întregii lumi care are „urechi să audă”. Un adevăr pivotal, deși ascuns ca și majoritatea din cele aproximativ 50 de pilde neexplicate.
Da, sunt și pilde explicate „mură în gură” gen Pilda Semănătorului, Pilda Talanților sau Pilda Neghinei, dar în majoritatea cazurilor pildele Domnului Isus trebuie înțelese fără explicație. Și nu oricum, ci cu sete, prin Duhul care cercetează inimile și dă descoperiri. Dar pentru asta trebuie să fii deschis și alert la cine vorbește... Pot vorbi mulți e adevărat, dar VORBEȘTE doar UNUL: Isus Hristos, Mesia, Învățătorul și Singurul Fiu al lui Dumnezeu.
Ce tupeu!
Ce tupeu! Cei care posteau (ucenicii lui Ioan Botezătorul și ai fariseilor) au avut tupeul să arate cu degetul. La cine? La ucenicii Învățătorului, deci indirect și la Isus care a postit ca niciunul din ei: 40 zile.
Ei, ucenicii „rânduielii” acuză ucenicii lui Isus că nu posteau „ca ei”. Hm... Simțiți mândria în abordare, sentimentul de superioritate, religiozitatea? Simțiți făcătura burdufului?
Ei își făceau griji, vezi Doamne, de „liberii” (de la sânul lui Isus) care da, nu posteau, dar erau în șoala Sa. Isus le explică inițial cu o întrebare: „pot posti nuntașii în timp ce mirele este cu ei?”... bănuiesc că a urmat o pauză. Isus îi liniștește zicându-le deslușit că acest post-lipsă e temporar și că într-o zi vor posti și ucenicii Lui. Dar (!), după ce Își calmează acuzatorii (cine are urechi de auzit când e mânios?) aduce în scenă pilda din croitorie și vinărit. Isus spera să fie înțeles. Le dorea binele. Voia să fi înțeles. Dar a fost el oare înțeles? De unii da, de alții nu.
Așa e și azi.
Aplicație ceva? Da!
A pune vinul în burdufuri noi înseamnă, pe lângă ce-am zis mai sus, cel puțin 3 lucruri practice, 3 acțiuni:
- Disponibilitate de a gusta din cele mai neînțelese/puse de o parte cuvinte a Mântuitorului (vinul nou). Asta înseamnă renunțare la sine și la... multe altele așa cum zice Hristos „dar Eu vă spun”. Crede tot ce zice Isus, dacă zici că crezi. Dacă „este scris” este pentru că e adevărat. Adevărul e pentru tine. Adevărul eliberează.
- Fă un efort, cel mai probabil și repetat, pentru a înțelege gândirea lui Isus (vinul nou). Nu renunța din prima, fii insistent! Invită pe Duhul Sfânt în reflecțiile tale ca să-ți dea înțelegerea și convingerea Lui. Riști să nu fii înțeles de alții? Evident. Dar nu te indispune. Bucură-te! Isus și ucenicii Lui te înțeleg!
- Fii conștient și acționează pentru a-ți forma o mentalitate/cadru de gândire (burduf nou) care să poate rezista la „fermentarea” vinului nou. Orice descoperire nouă pe care o dă Dumnezeu credinciosului e ca un vin nou care încă trebuie să fermenteze.
Doar mentalitatea schimbată, updatată, resetată poate primi și păstra vinul nou — cuvinele adânci ale Mântuitorului care duc la viață veșnică și fericire „însutită” pe pământ împreună cu prigoniri.
În concluzie:
Îndemnul scurt a Domnului Isus: după ce primești vinul nou pe care ți-l dă Isus în umblarea cu El, ia și pune-l în burdufuri noi, într-un cadru de gândire nou și va fi bine de tine.
Ruslan Stânga
pastor, Biserica Ben-Sion
Chișinău, Moldova