Chemarea de a fi mijlocitor: TU
Ce-ar fi să-ți zic că absolut orice credincios (inclusiv tu) este chemat să fie un mijlocitor? Chemat de cine? De Dumnezeu. Ce să faci? Să mijlocești!
Definiția unui mijlocitor oferită de DEX (incompletă, dar sper eu cel puțin credibilă) este intermediar, împăciuitor, mediator.
De ce Dumnezeu ne-ar chema la așa ceva? La ce slujește această activitate spirituală? Să vedem ce este scris:
„Vă îndemn dar, înainte de toate, să faceți rugăciuni, cereri, mijlociri, mulțumiri pentru toți oamenii, pentru împărați și pentru toți cei ce sunt înălțați în dregătorii, ca să putem duce astfel o viață pașnică și liniștită, cu toată evlavia și cu toată cinstea.”
1 Tim 2:1-2, BibliaMijlocirea, după cum e scris, apare ca una din cele 4 activități duhovnicești menționate de apostolul Pavel în Cartea 1 Timotei 2.
Dacă e să scotocim prin toată Biblia găsim multe texte legate de acest subiect. Și Samuel și Isaia, și Ieremia și Zaharia și alți eroi ai Bibliei (uneori tot poporul) au fost chemați de Domnul să mijlocească.
În linii mari, a mijloci în sens biblic înseamnă să pui o vorbă bună pentru cineva (în textul citit pentru toți oamenii) și în mod special pentru persoane cu autoritate înaintea lui Dumnezeu.
În economia lui Dumnezeu mijlocirea contează și face o mare diferență. De ce?
Pentru că:
- Mijlocirea, potrivit lui Dumnezeu, duce la viață liniștită.
- Mijlocirea are impact, în mod tainic, inclusiv în sfera politică.
- Mijlocirea previne egoismul cras și te aseamănă cu Domnul Isus Hristos și cu Duhul Sfânt care mijlocesc neîncetat pentru oameni (Romani 8:26, Romani 8:34).
Să explic: când te rogi doar pentru tine și cei din casa ta denotă că îți pasă doar de tine, pe când Domnul ne zice că cea de-a 2 cea mai mare poruncă e să-ți iubești aproapele. În original „aproapele” apare ca πλησίον (plesion), adică „cel de lângă tine” sau „vecinul” (Marcu 12:31).

Pilda Samariteanului milostiv ne arată că aproapele nostru nu este neapărat familia sau cineva apropiat (așa cum se crede de multe ori), ci persoane total necunoscute care sunt în situație nefastă și au nevoie evidentă de ajutorul/mila noastră (a se vedea Pilda Samariteanului milostiv din Luca 10).
Am găsit ceva interesat scris de teologul și profesorul Buni Cocar la acest capitol:
Până când un om nu este un mijlocitor, un intermediar între El și cine vrea El, omul acela nu contează în economia lui Dumnezeu. — Buni Cocar, Taina Veacurilor.
- Mijlocirea este împlinirea poruncii, a Cuvântului Sfânt ieșit din gura lui Dumnezeu. Împlinirea Cuvântului duce mereu la apropiere de Dumnezeu, la favoarea Lui și la binecuvântare.
Deși ascultarea de Cuvânt este o regulă destul de simplă în creștinism (Domnul poruncește — oamenii ascultă), ea este deseori ignorată de credincioși (da, ați auzit bine, deseori). De multe ori, oamenii vor explicații minuțioase la unele porunci date de Domnul înainte ca să le împlinească. Acest lucru denotă neîncredere în Dumnezeu, ba chiar neascultare și uneori răzvrătire. Nicăieri în Biblie Dumnezeu nu zice că înainte de a împlini o poruncă (un ordin sau o indicație) trebuie mai întâi să înțelegi totul perfect și abia după asta să împlinești. Nu! Un Dumnezeu al dragostei, binelui și jertfirii de Sine merită încrederea ta.

Neascultarea în Biblie mereu a fost considerată ca fiind păcat cu toate consecințele de rigoare. Dumnezeu Creatorul nu este obligat să dea nici o explicație creației chiar dacă o face în Scripturi destul de des în toate cărțile Bibliei. Nu este EL un Dumnezeu extraordinar de bun?
Ce mai putem învăța despre mijlocire? Mai e ceva de folos?
Prorocul Isaia zice (ne zice):
„Pe zidurile tale, Ierusalime, am pus niște străjeri, care nu vor tăcea niciodată, nici zi, nici noapte! Voi, care aduceți aminte Domnului de el, nu vă odihniți deloc!”
Isaia 62:6- Mijlocirea este în acest sens o strajă duhovnicească, un exercițiu de veghere spirituală. Mijlocirea trebuie făcută permanent, atât la nivel personal cât și la nivel de comunitate de credincioși (mijlocire prin învoire cu comunitatea). Principiul este reafirmat de Domnul Isus și apostoli în Noul Testament prin cuvintele „Vegheați”.
Prorocul Ezechiel ne ajută să ne lărgim și mai mult înțelegerea despre chemarea noastră la mijlocire:
„Caut printre ei (era vorba de poporul Domnului) un om care să înalțe un zid și să stea în mijlocul spărturii înaintea Mea pentru țară, ca să n-o nimicesc, dar nu găsesc niciunul!”
Ezechiel 22:30Vedem că Domnul este mereu în căutare de mijlocitori pe pământ. De activitatea mijlocitorului depind chiar și unele acțiuni ale Domnului. În acest caz, era vorba de o acțiune de salvare a orașului. Ca orașul să nu fie nimicit era nevoie de minim un mijlocitor. Cu regret însă nici un credincios nu era disponibil să mijlocească și prin urmare Domnul nu a putut salva orașul de la nimicire deși a vrut.
Așadar, mijlocirea biblică are impact semnificativ în cer și pe pământ fiind parte din Voia Domnului.

Concluzii
Să înțelegem ce înseamnă mijlocirea și să răspundem chemării Domnului de a fi mijlocitori pentru a înainta Împărăția Sa. Prin aceasta vei fi binecuvântat tu și mulți alții pentru care te rogi sau mijlocești (dacă o faci potrivit semnificației cuvântului intenționat de Domnul).
Aplicație:
- Oprește-te și gândește-te in pic la ce este scris mai sus.
- Roagă-L pe Domnul să te ajute ca de-acum încolo să devii un mijlocitor, de folos Lui și Împărăției Veșnice.
- Specific: Roagă-te Domnului pentru autorități chiar acum cum e scris (autorități de stat, autorități bisericești, ale autorități puse de Domnul).
- Mijlocește o vreme pentru 2-3 persoane care nu sunt din familia ta. Luptă cu propriul egoism.
Mă rog ca Domnul să ne ajute! Dacă-ți dorești, El te va ajuta.
Ruslan Stânga
pastor, Biserica Ben-Sion
Chișinău, Moldova